Profil Wydawnictwa Trzecie Oko
Wydawnictwo Trzecie Oko to miejsce, w którym cenimy sobie różne opinie i punkty widzenia, szanujemy inne poglądy, ale bronimy wartości chrześcijańskich. Chcemy, aby każdy kto ma coś ważnego do powiedzenia, mógł dotrzeć do innych bez względu na jego ograniczenia. Właśnie dlatego stworzyliśmy wydawnictwo, dostrzegamy w ludziach to co najlepsze i pomagamy im, żeby ich głos mógł zostać usłyszany.
To pomysł z pozoru stary jak świat, a jednak wyróżniający się pomiędzy innymi: inicjować i nieustannie podtrzymywać dyskusję, czego ma być więcej: publikacji czy zawartych w nich treści, ładnych okładek, stron wypełnionych tekstem i grafiką czy humanistycznych idei i projektów budujących świat otwarty dla wszystkich, wreszcie marketingowego zgiełku czy prawdy, na którą czekają ambitni, chcący być lepsi już za chwilę, po każdej lekturze.
O ile książki na regałach ogląda się dwojgiem oczu, zawarte w nich treści chłonie się okiem trzecim, które skrzętnie ukrywamy – żeby tylko nic się nie wydało. Strzeżemy swoich wrażeń i opinii – dla ochrony własnego „JA” – ale przecież inni też „patrzą”.
Wydawnictwo Trzecie Oko ma ambicję podobać się zarówno dwojgu oczu, jak i temu trzeciemu – nie wiadomo bowiem, które z nich jest ważniejsze!
TROCHĘ HISTORII
Wydawnictwo powstało w roku 1992. Pierwszym naszym dziełem było czasopismo HELP, miesięcznik który wydajemy do tej pory. Jego celem jest doradzanie niewidomym, słabowidzącym i ich bliskim, jak w obliczu całkowitej lub częściowej utraty wzroku sobie radzić. Czy nie widzieć musi oznaczać nie wiedzieć? Czy żyć razem z człowiekiem niepełnosprawnym oznacza jedynie trudności? HELP od pierwszego numeru przedstawia techniczne i metodologiczne możliwości dotyczące wyrównywania życiowych szans osób, dla których los nie był łaskawy. Wzrok może zastąpić słuch i dotyk, a jego brak rekompensuje empatia innych ludzi.
W ślad za HELPem i zamieszczanymi w nim artykułami wydaliśmy rozliczne książki i poradniki, zarówno w zwykłym druku, powiększoną czcionką, w formie dotykowej (czyli w brajlu) jak i w wersji audio. Nasze publikacje są obecne w wielu bibliotekach i są czytane również przez tych, którzy mają utrudniony dostęp do informacji.
Po latach owocnej działalności wydawniczej i osiągnięciu wielu sukcesów, postanowiliśmy usamodzielnić nasze wydawnictwo i nadaliśmy mu nazwę „Trzecie Oko”. Od tej pory nie tylko współpracujący z nami autorzy i redaktorzy bacznie przyglądają się otaczającej nas rzeczywistości, lecz także to specjalne OKO wszystkich naszych czytelników. Nawet nie patrząc, widzi ono więcej od innych.
NAJWAŻNIEJSZE PUBLIKACJE
Wśród wydawanych przez nas publikacji jest czasopismo HELP, które od kilku lat jest miesięcznikiem. Jego celem jest doradzanie niewidomym, słabowidzącym i ich bliskim, jak mimo niepełnosprawności być sprawnym i żyć ciekawie. W ciągu niemal 30 lat wydaliśmy również kilkadziesiąt publikacji o różnorodnej tematyce – własnych oraz innych autorów. Wśród tych drugich na specjalne wyróżnienie zasługuje wydana w wersji francuskojęzycznej wybitna książka „Chopin à Paris. Une affaire non classée” Piotra Witta. Wersja ta została wydana w roku 2019, a polska miała swoją premierę kilka lat wcześniej. Dzięki staraniom Fundacji ta pierwsza została zaadaptowana na zapis brajlowski. Francuska książka trafiła na rynek w Zachodniej Europie, gdzie święci triumfy. „Chopin à Paris. Une affaire non classée”to wyjątkowa publikacja – ambitna, napisana pięknym, lekko archaizowanym językiem, przeznaczona zarówno dla czytelników wytrawnych jak i być może nieco mniej zaprzyjaźnionych z literaturą, ale chcących się zapoznać z życiem wybitnego kompozytora.
Do najbardziej udanych publikacji zaliczamy wydane na przełomie roku 2018 i 2019 „Ich Trzecie Oko” autorstwa Marka Kalbarczyka, założyciela naszej Fundacji. Pisze on o ludziach, którzy nie widzieli od urodzenia albo w wyniku pechowych zdarzeń stopniowo lub nagle stracili wzrok. Przedstawia ich losy na tle wydarzeń historycznych drugiej połowy XX wieku, poczynając od II wojny światowej. Jak się żyło w czasach szalejącej komuny zarówno osobom niepełnosprawnym jak i ich bliskim? Na 520 stronach toczy się zaoczny dyskurs, jak reagować na nieszczęście i jaki wpływ na życie mają wyznawane przez bohaterów książki światopoglądy? Czy pech je modyfikuje, a ludzie, którzy się z nim spotykają, pozostają tacy jacy byli wcześniej? Autor twierdzi, że każdy człowiek ma swoje trzecie oko, które w naszej kulturze sprowadza się do możliwości rejestrowania otoczenia i całej rzeczywistości inaczej niż poprzez wzrok.
„Obrazy, które gdzieś hen uciekły”, „Smak na koniuszkach palców”, „Perły Mazowsza dla Ciebie” oraz „Czy niewidomy może zostać prezydentem?” to kolejne książki tego autora. Uzyskały bardzo dobre opinie czytelników, a ich popularność dowodzi o słuszności naszych inicjatyw.
Jako pierwsi na polskim rynku, a z tego co wiemy, nawet jako jedyni w kraju, wydaliśmy biografię wybitnego, niewidomego francuza Louis’a Braille’a pt.: „Louis Braille; dotyk geniuszu” C. Michaela Mellora. Książka została wydana w formie albumu wypełnionego bardzo ciekawą grafiką, z piękną oprawą.
Biografia pt.: „Epilogi przywracające nadzieję” Marka Kalbarczyka to wspomnienie wybitnego niewidomego matematyko-fizyka, profesora Witolda Kondrackiego. To ten sam, który w wyniku utraty wzroku po chemicznym wybuchu, który osobiście spowodował w swoim domu, był wspaniałym naukowcem, literatem i podróżnikiem. Z kolei w książce „Jan Karski – wybitny dyplomata, honorowy obywatel i świadek nadziei” przedstawiamy życie i działalność wybitnego bohatera II wojny światowej. Przekonujemy o tym, że narodom są potrzebni duchowi przewodnicy, którzy potrafią wskazać właściwy kierunek, dokładnie tak jak niewidomym ich przewodnicy.
Wartościowymi merytorycznie publikacjami są poradniki matematyczne, będące owocem współpracy Marka Kalbarczyka z doktorem Włodzimierzem Wysockim, Igorem Busłowiczem i doktorem Janem Omiecińskim: „Jak to zapisać, a jak odczytać?”, „Brajlowska notacja matematyczna” oraz „I Ty możesz zostać matematykiem”. Wśród naszych poradników rehabilitacyjnych natomiast znajdują się m.in.: „16 kolorów w talii”, „Świat opisywany dźwiękiem”, „Czas na własną firmę”. Popularne są nasze przewodniki turystyczne i krajoznawcze Marka Kalbarczyka, Eleny Świątkowskiej, Justyny Rogowskiej i Andrzeja Zaremby: „Perły Mazowsza dla Ciebie”, „Multikulturowe Podlasie bliżej wszystkich”, „Podlasie namalowane dotykiem”, „Zamki Pomorza w zasięgu rąk”, „Bliżej świata przyrody – poznajmy Gdański Ogród Zoologiczny” itd.
W związku z organizowaną przez nas coroczną, międzynarodową konferencją REHA FOR THE BLIND IN POLAND wydajemy biuletyny stanowiące zapis wydarzeń mających miejsce w jej trakcie i wniosków, jakie płyną z tych spotkań. Jako że zazwyczaj tego rodzaju publikacje nie zachwycają formą, nasze wydawnictwo, starając się przekonać do nich jak największe audytorium, opracowuje je w formie interesujących graficznie albumów. Zależy nam na tym, by jak najwięcej osób zapoznawało się ze światem dotyku i dźwięku, w którym brakuje światła i obrazów.
SYMBOLIKA LOGO I POCHODZENIE NAZWY WYDAWNICTWA
Logo Wydawnictwa Trzecie Oko jest przedstawieniem metafizycznej koncepcji „trzeciego oka”, według której istnieje specjalny zmysł do odczuwania rzeczy, których nie da się zobaczyć. O ile każda religia czy filozofia definiuje, a nawet posiada dla trzeciego oka właściwą sobie nomenklaturę, wszyscy świadomie lub nieświadomie, w stopniu większym lub mniejszym, korzystamy z tego dobrodziejstwa i wiemy o rzeczywistości więcej niż potrafimy odebrać innymi zmysłami. W ten sposób wyczuwamy zagrożenia albo przewidujemy sukcesy, a ludzie niewidomi wyczuwają przeszkody na swojej drodze i są w stanie je omijać.
Poszukujemy sensu życia – tego ukrytego jak i widzianego „gołym okiem”. Piszemy o tym, co oczywiste, ale również o tym, co wymaga głębszego zastanowienia.
Do refleksji skłania więc również nasze logo.
STRONA I MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Wydawnictwo Trzecie Oko posiada swoją stronę, Instagram oraz fanpage na Facebooku.
Na stronie znaleźć można najnowszą ofertę wydawniczą oraz zapoznać się z archiwalnymi numerami czasopisma HELP:
Na Instagramie oraz Facebooku regularnie ukazują się informacje na temat wznowień naszych książek, konkursów, promocji oraz wszelkie możliwe nowinki i ciekawostki z pracy redakcji.